Bekrachtigen om te groeien
Wanneer een kind iets geweldigs heeft gedaan, is het goed om hem/haar enthousiast te bekrachtigen. Hierbij moeten we echter opletten dat we niet de intelligentie of het talent bekrachtigen. Dit geeft het kind tijdelijk een ‘boost’, maar verhindert op lange termijn het leren.
Wanneer het kind geconfronteerd wordt met een probleem of fouten maakt, zal zijn zelfvertrouwen en motivatie dalen. De fixed mindset neemt dan de overhand: ‘Als succes betekent dat je slim bent, dan betekent falen dat je dom bent’. [Dweck, 2006]
Hoe kunnen we kinderen dan wel bekrachtigen? Door hen te prijzen voor het groeiproces dat ze doormaken (Dweck, 2006). Namelijk wat ze bereikt hebben door oefening, studeren, doorzettingsvermogen, concentratie, keuzes en goede strategieën. Dit bevordert het leren en zorgt voor een growth mindset. Enkele voorbeelden van groei-georiënteerde bekrachtigingen (Dweck, 2006):
‘Je hebt echt gestudeerd voor je test en je vooruitgang laat dit zien. Je las de cursus meerdere keren, markeerde het en testte jezelf. Het werkte echt!’ ‘Ik vind het leuk dat je dat uitdagend wetenschapsproject hebt aangenomen. Het zal veel werk vragen, maar je gaat er veel geweldige dingen uit leren!’
Wanneer een kind een taak perfect en snel maakte, reageer dan als volgt:
‘Ik denk dat dit te gemakkelijk was voor jou. Laten we iets doen waar je echt van kan leren’!’ Hoe kan je reageren op het tegenovergestelde, namelijk een kind dat hard gewerkt heeft maar geen goede prestatie behaalde? Je kan het kind bekrachtigen voor zijn inspanning en aangeven om samen nog meer te werken en uit te zoeken wat hij/zij niet begrijpt. [Dweck, 2006]
Door op een groei-georiënteerde manier te bekrachtigen, wordt het leren bevorderd en krijgt het kind een growth mindset. Belangrijk is echter dat je ook over anderen op deze manier spreekt. Immers, wanneer je anderen labelt voor hun intelligentie en talenten (bv. ‘hij is een natuurlijk talent’), en je kind vangt dit op dan zal hij een fixed mindset creëeren. [Dweck, 2006]
Als metacognitie ontbreekt
Lees meer
Leren over leren
Lees meer
Metacognitie als sleutel tot zelfsturing en leidinggeven
Lees meer