Bibliografie
De bronnen die we raadpleegden vind je hier:
Aerts, A., Colpaert, N., Coppieters, A., Declerck, B., De Meulemeester, E., De Smet, D. , et al. (2002). Rekenstoornissen tellen mee. Signaal, 38, 14-40.
Aronson, J., Fried, C. & Good, C., 2002. Reducing the Effects of Stereotype Threat on African American College Students by Shaping Theories of Intelligence. Journal of Experimental Social Psychology, 38, 113-125.
Ashman, A. F. & Conway, R. N. (1993). Teaching students to use process-based learning strategies and problem solving strategies in mainstream classes. Learning
and Instruction, 3, 73-92.
Asia e-University (2009). Learning theories: Metacognition and Constructivism. Retrieved March 20, 2013, from http://peoplelearn.homestead.com/beduc/chapter_6.pdf
Azevedo, R. (2007). Understanding the complex nature of self-regulatory processes in learning with computer-based learning environments: An introduction. Metacognition and Learning, 2, 57-65.
Azevedo, R., & Cromley, J.G. (2004). Does Training on Self-Regulated Learning Facilitate Students’ Learning with Hypermedia? Journal of Educational Psychology, 96 (3), 523-535.
Biezeman, L. (2008) Dyslexie: van automatisering naar bewustwording. Tijdschrift voor Remedial Teaching, 16 (4), 20-23.
Binder, D., & PVUSD Gate (November 2007). A “book talk” presenting an overview of Stanford Professor Carol Dweck’s research.
Blackwell, L., Trzesniewski, K. & Dweck, C. S., 2007. Implicit Theories of Intelligence Predict Achievement Across an Adolescent Transition: A Longitudinal Study and an Intervention. Child Development, 78, 246-263.
Cartwright-Hatton, S., & Wells, A. (1997). Beliefs about worry and intrusions: the metacognitions questionnaire and its correlates. Journal of Anxiety Disorders, 11, 279–296.
De Boer, M. (2009). Beter motiveren en lesgeven met breinkennis. Retrieved on April 7, from http://www.moniquedeboer.nl/documenten/bclmot.pdf
Desoete, A. (2007-2008). Diagnostiek van rekenstoornissen of dyscalculie. Jaarboek Ontwikkelingspsychologie, orthopedagogiek en kinderpsychiatrie, deel 7, Bohn Stafleu van Loghum.
Desoete, A. (2003). Leer je beter rekenen door te weten hoe je rekent?Zin en onzin van protocollaire metacognitieve assessment en interventie bij kinderen met dyscalculie. Vlaams Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 22 (4), 4-22.
Desoete, A., Roeyers, H., & De Clercq, A. (2003). Can offline metacognition enhance mathematical problem solving? Journal of Educational Psychology, 95,
188-200.
Desoete, A., Roeyers, H., & De Clercq, A. (2001). EPA 2000: een instrument om metacognitieve en rekenvaardigheden te meten. Kind en adolescent, 22(2), 58-64.
Desoete, A., & Roeyers, H. (1998). (Meta)cognitie: Assessment en interventie bij leerstoornissen. Tijdschrift voor logopedie & audiologie, 28 (4), 161-172.
Dweck, C. (2007). Boosting achievement with messages that motivate. Education Canada, 47 (2), 6-10. : Canadian Education Association.
Dirksen, G., & Möller, H. (2011). BreinLink voor ouders: Je kind helpen leren. Schiedam: Scriptum.
Dweck, C. (2010). Giving students meaningful work. Educational Leadership, 68 (1), 16-20.
Dweck, C. (2006). Mindset: The new psychology of success. London, England: Random House.
Diehl, E. (October, 2008). Motivating Students with Mindset coaching and How Brains Work. Retrieved on March 10, from http://www.classroom20.com/forum/topics/motivating-students-with
Feldman, R.S. (2005). Ontwikkelingspsychologie. Amsterdam: Pearson Education Benelux .
Flavell, J. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive developmental inquiry. American Psychologist, 32 (10), 906-911.
Frijters, M. (z.d.) Oefeningen: Check je eigen mindset. op http://www.dekrachtvangedachten.nl
Fuchs, L. S., Fuchs, D., Prentice, K., Burch, M., Hamlett, C. L., Owen, R. et al. (2003). Enhancing third-grade student’ mathematical problem solving with selfregulated learning strategies. Journal of Educational Psychology, 95, 306-315.
Geerligs, T., & van der Veen, T. (2002). Lesgeven en zelfstandig leren. Assen: Van Gorcum.
Ghesquière, P., & Grietens, H.W.E. (2006).Jongeren met leer- of gedragsproblemen: naar een school met zorg. Leuven: Acco.
Henderson, V.L., & Dweck, C.S. (1990). Achievement and Motivation in Adolescence: A New Model and Data. In S. Feldman and G. Elliott (Eds.), At the Threshold: The Developing Adolescent (pp. 308-329). Cambridge: Harvard University Press.
Hohn, R. L. & Frey, B. (2002). Heuristic Training and Performance in Elementary Mathematical Problem Solving. Journal of Educational Research, 95, 374.
Jacobse, A.E. (2009). Effecten van metacognitieve instructie en computerondersteuning op probleemoplossen en metacognitieve vaardigheid bij rekenen in groep 6 en 7. Groningen: GION.
Jacobse, A.E. (2007). De Takentrap:Training van metacognitieve vaardigheden bij leerlingen in het basisonderwijs. Groningen: GION.
King, A. (1991). Effects of training in strategic questioning on children’s problem-solving performance. Journal of Educational Psychology 83: 307–317
Kryza, K. (2012). Academic: Metacognition is the Key to Effective Self-Assessment http://www.inspiringlearners.com/node/120
Frijters, M. (z.d.) Oefeningen: Check je eigen mindset. Retrieved on 15 Mars 2013, from http://www.dekrachtvangedachten.nl
Lazeron, N., & van Dinteren, R. (2010). Brein @ work. Houten: Springer Uitgeverij.
Lovett, M.C. (2008). Conference: Teaching Metacognition (powerpoint). Carnegie Mellon University: Elberly Center for Teaching Excellence.
Mc Elwee, S. (2009). Metacognition for the classroom and beyond. PowerPoint Mercy Mounthawk School, Tralee. Special Education Support Service.
Mc Guire, S.Y. (October, 2012) Teach Students How to Learn: Metacognition is The Key! Louisiana State University. Conference (PowerPoint).
Mevarech, Z. & Kramarski, B. (1997). IMPROVE: A multidimensional method for teaching mathematics in heterogeneous classrooms. American Educational Research Journal, 34, 365-394.
Mindset works (2008-2012). Brainology Introduction: Building Students’ Confidence, Fulfillment and Achievement Through the Understanding of Expandable Intelligence. USA: San Carlos. Retrieved March 10, 2013, from http://www.scottishschools.info/Websites/SchSecValeOfLeven/UserFiles/file/Whats%20on/Mindset/brainologyIntroduction.pdf
Mindset works (2012). Evidence of Impact: Brainology® & Mindset Works® SchoolKit. USA: San Carlos. Retrieved March 10, 2013, from http://www.mindsetworks.com/websitemedia/info/impactsummaryhandout.pdf
Nietfeld, J. L., & Shraw, G. (2002). The effect of knowledge and strategy explanation on monitoring accuracy. Journal of Educational Research, 95, 131–142.
Paris, S., & Paris, A. (2001). Classroom applications of research on self-regulated learning. Educational Psychology, 36, 89–101
Pintrich, P.R., & de Groot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82 (1), 33 – 40.
Ruesink, F. (maart 2010). Breinvriendelijk leren: geef studenten een handleiding om te leren leren. OnderwijsInnovatie, 13-14, Retrieved April 2, from http://www.ou.nl/documents/10815/e8174bc9-bc26-4f97-baf7-d72186bc0731
Scanlon, D., & Boston College (2012). U.S. Department of Education, Office of Vocational and Adult Education. (2012). Just Write! Guide. Revised Washington, DC.
Schraw, G. (1998). Promoting general metacognitive awareness. Instructional Science, 26, 113–125.
SESS (2009). ‘Equality of Challenge Initiative’ Metacognition for the classroom and beyond: Differentiation and support for learners. Retrieved on March 20, http://www.sess.ie/sites/all/modules/wysiwyg/tinymce/jscripts/tiny_mce/plugins/filemanager/files/Projects/Equality_of_Challenge/SESS_Metacognition_Resource_V1.pdf
Shuy, T., OVAE, & TEAL (2012). Fact Sheet No. 3: Self-Regulated Learning. In U.S. Department of Education, Office of Vocational and Adult Education. (2012). Just Write! Guide. Revised Washington, DC.
Sperling, R. A., Howard, B. C., Miller, L. A., & Murphy, C. (2002). Measures of children’s knowledge and regulation of cognition. Contemporary Educational Psychology, 27, 51-79.
Steerneman, P. (2004). Leren denken over denken en leren begrijpen van emoties. Antwerpen/Appeldoorn: Garant.
Thiede, K. W., Anderson, M. C., & Therriault, D. (2003). Accuracy of metacognitive monitoring affects learning of texts. Journal of Educational Psychology, 95, 66–73.
Tunmer ,W.E. & Chapman , J. (1996). A Developmental Model of Dyslexia: Can the Construct be Saved? Dyslexia, 2 (3), 179-189.
Vandenbussche, L. (2010). Zelfregulerend leren in het lager onderwijs: een studie naar de realisatie door de leerkracht en de beїnvloedende factoren hierbij. Masterproef. Universiteit Gent.
van der Graag, M. (2004). Meta-Cognities Vragenlijst MCQ-30, Nederlandse vertaling. Op http://www.gedachtenuitpluizen.nl Meetinstrumenten: meta-cognities.
van der Heiden, C., Methorst, G., van der Molen, H., Muris, P. (2008). De gegeneraliseerde angststoornis: Informatie voor cliënten. Psychopraxis, 10 (4),174-177.
Veenman, M. V. J., Van Hout-Wolters, B. H. A. M., & Afflerbach, P. (2006). Metacognition and learning: conceptual and methodological considerations. Metacognition Learning, 1 (1), 3-14.
Verschaffel, L., De Corte, E., Lasure, S., Van Vaerenbergh, G., Bogaerts, H., & Ratinckx,
E. (1999). Learning to solve mathematical application problems: a design experiment with fifth graders. Mathematical thinking and learning, 1, 195-229.
Vieijra, J., Maidman, P., & Geelhoed, J. (2010) Emotionele aspecten die een rol spelen bij dyslexie. In: J. Loonstra, & T. Braams (red.) (2010), Omgaan met Dyslexie. Sociale en emotionele aspecten (pp. 91-117), Antwerpen: Garant.
Vos, H. (2002). Kennis over het uitbreiden van kennis: Metacognitieve elementen in het onderwijs. In: Kennis ontwikkelen: 22e landelijke dag studievaardigheden. IVLOS, Utrecht, pp. 129-148.
Vos, H. (2001). Metacognition in Higher Education. Gepubliceerde thesis (Ph. D.), University of Twente.
Wells, A., Cartwright – Hatton, S. (2004). A short form of the metacognitions questionnaire: properties of the MCQ-30. Behaviour Research and Therapy, 42(4), 385–396.
Westenberg, M., Donner, C., Los, A., & Veenman, M. (2009). Rijping en schooluitval: Een pilot-onderzoek naar schooluitval bij (V)MBO-ers vanuit ontwikkelingsperspectief. Universiteit Leiden.
Weterings, I. (2012). Kurzweil 3000, metacognitie en de leerkracht: Een onderzoek naar beleving van competentie en autonomie. Fontys Hogescholen.
Zandbergen Jeugd en Opvoedhulp. Intelligentie is maakbaar: wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat de hersenen zich ontwikkelen als een spier. Retrieved on 7 April, from http://pdf.swphost.com/Sozio/100/oefenfolder_mindset_def.pdf
Als metacognitie ontbreekt
Lees meer
Leren over leren
Lees meer
Metacognitie als sleutel tot zelfsturing en leidinggeven
Lees meer