Metacognitie:
grip krijgen op leren, greep krijgen op leven.

4.6.2013Wout Decré

Behoud van verandering

Wanneer mensen hun mindset veranderen, moet deze verandering behouden worden. Wanneer een probleem opgelost is, stoppen mensen vaak met wat ze deden om het probleem  op te lossen. Wanneer je  je eenmaal beter voelt, stop je met je medicatie te nemen. Maar verandering werkt niet op deze manier.

Wanneer je kind bijvoorbeeld leren begint leuk te vinden, is het probleem niet voorgoed opgelost. Of wanneer je gewicht verloren hebt, betekent dit niet dat je er niets meer voor moet doen. Deze veranderingen moeten aangemoedigd en onderhouden worden, anders kunnen ze sneller weggaan dan ze verschenen. Stop bijvoorbeeld niet met een kind te bekrachtigen voor zijn inspanningen en leren wanneer het betere resultaten haalt. [Dweck, 2006]

Mindset verandering is niet het toepassen van een paar trucs. Wanneer iemand in de fixed mindset blijft en growth mindset strategieën gebruikt, kan het zelfs averechts werken. Het gaat over een andere instelling, dingen op een andere manier zien. Wanneer mensen veranderen naar een growth mindset, veranderen ze van een ‘beoordelend’ kader naar een ‘lerend’ kader. Hun engagement is om te groeien en groeien vraagt veel tijd, inspanning en wederzijdse steun (aanmoediging). [Dweck, 2006]

Elke dag kan je groeien en andere mensen helpen groeien. Hoe kan je jezelf herinneren om uit te kijken voor leerkansen?  Plaats de afbeeldingen van de twee mindsets op je spiegel (Cfr. Bijlage 1, 2). Kijk elke ochtend in de spiegel en herinner jezelf aan de verschillen tussen de growth mindset en fixed mindset. Stel jezelf daarna de volgende vragen: “Wat zijn de mogelijkheden om te leren en groeien vandaag? Voor mijzelf, voor de mensen rondom mij.” Wanneer je leerkansen hebt gevonden, stel dan een concreet growth mindset plan op: wanneer, waar en hoe zal ik mijn plan uitvoeren? Deze vragen maken je plan concreet. Wanneer je obstakels en tegenslagen tegenkomt, maak dan een nieuw plan en stel jezelf dezelfde vraag opnieuw: wanneer, waar en hoe zal ik het nieuw plan uitvoeren? Afgezien van hoe slecht je jezelf voelt, doe het. En wanneer je slaagt, vergeet jezelf dan niet af te vragen: ‘Wat moet ik doen om het te onderhouden en te blijven groeien?’ [Dweck, 2006]

 

Dit interesseert je wellicht ook:

31.5.2013Wout Decré0

Als metacognitie ontbreekt

31.5.2013Wout Decré0

Leren over leren

31.5.2013Wout Decré0

Metacognitie als sleutel tot zelfsturing en leidinggeven